”Tønder Festival er et dejligt mix af musik fra mange steder i verden. Du behøver ikke at vide, hvem der spiller, du går bare hen og oplever det, og det er godt. Man kan stole på, at festivalen har booket gode kunstnere. Det er unge og gamle, de erfarne og de nye cutting edge-navne. Tønder får fat i navnene, lige inden de bliver store og berømte. Og så er der en venlighed og imødekommenhed her, som får mig til at føle mig hjemme.”
(Mary Gauthier, 2016)

”Det er første gang, jeg spiller på Tønder Festival. Jeg vil ikke overdrive, hvad jeg vil sige om festivalen. Men… jeg har spillet på hundredvis af festivaler i mange lande, og jeg er næsten chokeret over, hvad folk her har skabt. Det er sådan her, alle ønsker, at en festival skal være.”
(Del Barber, 2016)

”Hvis du lader dig forelske i Tønder Festival, kan du ikke undgå at føle dig tiltrukket hvert eneste år, når det bliver sidst i august. Så har du lyst til at komme herned. Jeg har haft nogle af de bedste koncertoplevelser hernede. Både som musiker og publikum oplever du et helt specielt fællesskab omkring musikken og måden at forstå musikken på.”
(Signe Svendsen, 2016)

”Det, der gør Tønder til noget helt særligt, er publikumsinteressen for musikken og publikums lydhørhed. Og rummet til fordybelse. Der er jo en grund til, at alles øjne efterhånden er rettet mod Tønder Festival. Ikke fordi Tønder har ændret sig, men fordi tiden har ændret sig. Tiden tørster efter fordybelse og nærvær.”
(Folkeklubben, 2016)

”Festivalpladsen er et smukt sted, og der er noget for alle. Det første, der falder mig ind, når jeg tænker på Tønder Festival, er kærligheden til musikken. Det er musikken, det drejer sig om. Og så er der mange forskellige kunstnere, man eksklusivt kan opleve i Tønder.”
(Jacob Dinesen, 2017)

”Tønder Festival har et godt ry, og det er en spændende og anderledes festival. Ingen tvivl om, at festivalen er med til at hjælpe de danske kunstnere, der laver en god koncert dernede.”
(Thomas Alstrup, Jonah Blacksmith, 2017)

“The Tonder festival in 1982 was my introduction to Denmark, and I have to thank Alex Campbell and Carsten Panduro for starting me on the journey that became a series of so many good times, with so many good friends, not only at the festival but throughout Denmark. I’m really pleased to be back at what surely must be one of the best festivals in Europe. Now the festival is under new management, let’s make it the first of many to remember!”
(Allan Taylor, 2015)

 

 

”Jeg har altid mærket en festival med en sjælden varm glød, hvor det hele er mere loose og afslappet end alle mulige andre steder. Der opstår noget, som man ikke lige kan kalkulere sig frem til. Det er det mest interessante og levende bevis på, at festivalen er i live og er på vej et sted hen. Det handler ikke bare om at holde fast i noget, der var. Det kan jeg mærke, og jeg møder det også hos den nye generation af international sangskrivere, der kommer på festivalen. Det er en festival, der – fordi den er så omfavnende både over for musikere og publikum, og fordi den er stædig – er blevet en moderne festival.”
(Poul Krebs, 2014)

 

“Jeg tror ikke, der findes en festival, hvor publikum er så blandet kønsmæssigt, aldersmæssigt, socialt og så videre som i Tønder. Det er folk, der interesserer sig for den grundlæggende musik. Den musik, som al anden musik står på skuldrene af. Det er den musik, der er det særlige ved Tønder. Musik, som måske nok har bølgedale og bølgetoppe, men som altid vil bestå. Enhver god rockmusiker har sine rødder intakte. Hvor ville Dylan og Springsteen have været henne, hvis ikke de regelmæssigt har været nede for at suge af den musik?”
(Niels Hausgaard, 2013)

 

”Vi har spillet for fulde huse og fyldte telte før, og det er jo altid en fed oplevelse, når en masse mennesker anerkender det, vi laver. Men det, der var så fedt her, var den totale opmærksomhed. Alle sad på stole og havde ansigterne rettet mod os, og der var ikke noget snak.”
(Kaspar Kaae fra Cody, 2012)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone