”I mange år har pressen fokuseret på, at det er et ældre publikum, der er i Tønder. Det er jo ikke sandt. Det er det optimale publikum, og det er vildt blandet. Jeg tror ikke, der findes en festival, hvor publikum er så blandet kønsmæssigt, aldersmæssigt, socialt og så videre som i Tønder. Det er folk, der interesserer sig for den grundlæggende musik. Den musik, som al anden musik står på skuldrene af. Det er den musik, der er det særlige ved Tønder. Musik, som måske nok har bølgedale og bølgetoppe, men som altid vil bestå. Enhver god rockmusiker har sine rødder intakte. Hvor ville Dylan og Springsteen have været henne, hvis ikke de regelmæssigt har været nede for at suge af den musik?”
(Niels Hausgaard, sangskriver, entertainer, interview 2013)

”Både festivalveteranerne og de mange nye publikummer tog i 2012 godt imod forandringerne, de nye musiknavne og stemningen på den nye festivalplads. Fornyelse er helt nødvendig, og vi oplever jo, at den folk- og rootsmusik, Tønder altid har stået for, er mere populær og efterspurgt end nogensinde. Vi læser tidsånden og tilbyder både nye og ældre navne. Men vi kan derudover tilbyde noget, som ingen andre kan: Vores helt egen måde at lave festival på med en atmosfære, hvor musikken lever og pulserer i hver en krog, og hvor publikum er helt tæt på musikkens rødder og dens fornemste udøvere.”
(Carsten Panduro, tidl. kunstnerisk leder af Tønder Festivalen, 2013)

”Jeg har altid mærket en festival med en sjælden varm glød, hvor det hele er mere loose og afslappet end alle mulige andre steder. Der opstår noget, som man ikke lige kan kalkulere sig frem til. Det er det mest interessante og levende bevis på, at festivalen er i live og er på vej et sted hen. Det handler ikke bare om at holde fast i noget, der var. Det kan jeg mærke, og jeg møder det også hos den nye generation af international sangskrivere, der kommer på festivalen. Det er en festival, der – fordi den er så omfavnende både over for musikere og publikum, og fordi den er stædig – er blevet en moderne festival.”
(Poul Krebs, sangskriver, sanger og guitarist, 2014)

(Foto overfor: Anni Hesselholt)

”Det er 20 år siden, jeg var med på Tønder første gang. I de første år var jeg der sammen med min fars orkester, der altid spillede lørdag formiddag på Hagge’s. Tønder Festivalen er af årets højdepunkter for mig. Fordi man som musiker har det helt fantastisk i den weekend, og fordi det for mig altid er en festival med overraskelser. En særlig bonus er musikermøderne backstage. Det fede ved Tønder er, at musikerne hænger så meget ud. I Tønder er der bare en særlig ånd. Der går man ikke hjem, men bliver hængende til den lyse morgen. Fordi man ikke vil gå glip af alt det, der sker. Alle de magiske møder mellem musikerne fra alle mulige steder i verden sker i de der nattetimer. Jeg har haft nogle vilde musikalske oplevelser, hvor jeg lige pludselig står og spiller med mine store helte. Og så er det værd at understrege, at Tønder Festivalen er et stykke unikt dansk kulturhistorie – som især de senere år har været dygtig til at forny sig.”
(Nikolaj Busk, musiker, bl.a. Dreamers’ Circus, 2014)

”Tønder Festival 2013 var et langt hit for mig. Jeg har været der to år nu, og jeg er ked af, at jeg ikke har opdaget Tønder noget tidligere. Det fede ved Tønder er, at det handler om musikken. Der er ikke tusindvis af temabarer, men fokus på musikken – selvom du naturligvis kan få shots, hvis du vil! Niveauet er sindssygt højt. Jeg tænkte flere gange: Hvorfor har jeg ikke hørt om det her band før, de er bare for gode. Jeg oplevede for eksempel nogle møgirriterende 20-årige irere, som spillede røven ud af bukserne. At jeg ikke har været på Tønder før skyldes nok – set gennem mit teleskop – at festivalen har stået som et sted for mor og far, der tog ned for at få en fadøl og høre lidt irsk folkemusik. Så jeg fik en kæmpe overraskelse, da jeg kom derned. Lidt af en øjenåbner. Men, pas på med at tage de samme navne, som spiller på alle de andre festivaler. Tønder er en folkfestival og skal huske at beholde særpræget.”
(Huxi Bach, entertainer, sangskriver, 2014)

”Den akustiske musik har fået en renæssance. Efter en periode, hvor den elektroniske musik er blevet stor og mainstream, er der kunstnere, der trækker den anden vej. Der er også nye navne, som har ladet sig inspirere af den elektroniske musiks måde at tænke på, og som har oversat det til et akustisk univers.”
(Alex Nyborg Madsen, radiovært på Madsen P4, DR, interview 2012)

Foto overfor: Alex Nyborg Madsen og Søren Rebbe, Tønder 2014 (Fotograf: Jens Th)

”Tønder Festival har det særkende, at musikerne er én stor familie. Vi spiller sammen uden for scenen på kryds og tværs, og det er et ideelt sted at lære nye numre og nye måder at spille på.”
(Duncan Chisholm fra skotske Wolfstone, til Jyllands-Posten august 2004)

 

”I Canada er Tønder er kendt som FESTIVALEN at spille på i Europa. Der er meget prestige i at spille på Tønder Festivalen, som har ry for altid at finde og booke de bedste kunstnere.
(Bob Jensen, indehaver af det canadiske bookingbureau JMI, til bladet Folk & Musik, 2005)

 

”Tønder Festival gav mig lov til at blive voksen både som musiker og på det personlige plan. Det at stå over for et kritisk publikum, mange koncertarrangører og med professionelle lydfolk betød meget for min karriere. Samme tilbud får de unge musikere også i dag, og når de står på scenen i Tønder, bliver de taget i skole.”
(Harald Haugaard, violinist, til Jyllands-Posten august 2004)

”Faktisk er det en af de bedste oplevelser, jeg har haft længe. Vi har spillet for fulde huse og fyldte telte før, og det er jo altid en fed oplevelse, når en masse mennesker anerkender det, vi laver. Men det, der var så fedt her, var den totale opmærksomhed. Alle sad på stole og havde ansigterne rettet mod os, og der var ikke noget snak.”
(Kaspar Kaae, sanger, guitarist og sangskriver i Cody, der spillede på Tønder 2012. Fra interview i MUSIKEREN 2012)

 

 

“The Tonder festival in 1982 was my introduction to Denmark, and I have to thank Alex Campbell and Carsten Panduro for starting me on the journey that became a series of so many good times, with so many good friends, not only at the festival but throughout Denmark. I’m really pleased to be back at what surely must be one of the best festivals in Europe. Now the festival is under new management, let’s make it the first of many to remember!”
(Allan Taylor, 2015)

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone