
Nyt liv i historisk ramme: Fremtidens Folk & Roots-center
Lørdag kl. 14.00–16.00 inviterer Tønder Festival og Tønder Kommune til åben præsentation af prospektet for det kommende musikcenter ved den gamle station.
Omtrent et kvart århundrede skulle der gå, før kulturjournalist og musikanmelder fra Politiken, Erik Jensen, endelig lod sig lokke med til Tønder Festival. I år vender han inspireret tilbage for at opleve musikken, fællesskabet og den særlige dedikation.
Erik Jensen lærte festivalens kunstneriske leder, Maria Theessink, at kende, dengang han blev journalist og arbejdede med musik, og hun arbejdede med musik-PR. Og hvert år, når de mødtes på Smukfest i Skanderborg, prøvede hun at overbevise ham om, at han skulle tage på Tønder Festival.
“Hver gang sagde hun, at hvis jeg ville have noget andet end Roskilde, Midtfyn, Langeland og de andre festivaler, jeg dækkede som musikredaktør på Politiken i løbet af sommeren, så skulle jeg tage på Tønder,” fortæller han.
“Nu er Maria jo en meget troværdig person, så det var ikke, fordi jeg ikke anerkendte det. Tønder var bare ikke på radaren i min omgangskreds,” siger den garvede musikanmelder og internationale kulturjournalist på Politiken.
Uldsweatre, piber og violiner
Det var ellers ikke, fordi folkemusik var fremmed land for Erik Jensen. Som vestjyde havde han hørt masser af irsk og skotsk folkemusik på værtshusene i Skjern og Ringkøbing. Og barndommens familieudflugter med grænsehandel i Tyskland havde også placeret Tønder på hans indre landkort.
Men når han shoppede kassettebånd i 1970’ernes Otto Duborg, var det The Sweet, der landede i indkøbskurven. Og det var ikke violiner, men Gasolin, der fik hans musikhjerte til at banke.
“Som voksen havde jeg stadig nogle ret sejlivede fordomme om, at Tønder Festival var noget med uldsweatre, piber og store øltelte, hvor man sad på gulvet og hørte violinmusik. En hel weekend med det? Ellers tak - det kunne jeg godt undvære,” griner Erik Jensen.
Men så skete der to ting: Erik Jensen begyndte at få ørerne op for americana og countrymusik i forskellige afskygninger. Og samtidig begyndte Maria Theessink, som på det tidspunkt var blevet festivalens kunstneriske leder, at tage det med i festivalprogrammet.
“Med tiden er jeg også blevet klar over, at folkemusik kan være mange ting. Det må jeg indrømme. Så jeg begyndte at overveje Tønder Festival seriøst.”
Flamenco og fado vækkede interessen
Alligevel blev årene ved med at gå. Erik Jensen blev udenrigskorrespondent i Spanien og senere i Tyskland. Og i en årrække var det ikke Tønder Festival, der trak, når han var hjemme.
“Men årene i Spanien gjorde til gengæld, at jeg opdagede folkemusik som flamenco og den portugisiske fado. Jeg blev mere og mere optaget af det univers og indså, at det kunne være nok med én akustisk guitar, hvis den blev spillet så mesterligt, som mange gør det i de lande. Så det sneg sig mere og mere ind på mig,” fortæller han.
Vendepunktet blev Rodney Crowell
Erik Jensens begejstring for amerikansk country voksede. Det samme gjorde bredden i Tønder Festivals program. Og i 2024 kom en af Erik Jensens store musikalske helte, den amerikanske sangskriverlegende Rodney Crowell, på plakaten.
Dét kunne Erik Jensen ikke sidde overhørig.
"Det blev tungen på vægtskålen. Og festivalen blev en af de bedste musikoplevelser, jeg længe har haft," siger han.
Under koncerten med Rodney Crowell stod regnen ned i stænger, og Crowell spillede til Erik Jensens fortrydelse uden fuldt band. Alligevel var alene dén koncert hele turen til Tønder værd.
“En meget rørende ting var, at Rodney Crowell tog nogle af de kvinder, som havde spillet deres egne koncerter på festivalen, med op på scenen. De sang kor for ham og duetter sammen med ham. Jeg kunne tydeligt mærke, at det var en karakteristisk ting ved Tønder. Der er en særlig stemning af, at musikken er noget, man har sammen - både blandt publikum og oppe på scenen.”
En festival uden sniksnak
Det var ikke kun musikken, der gjorde indtryk på Erik Jensen. Det var også følelsen af musikalsk samhørighed blandt publikum.
"Vi var overraskende få til koncerten med Rodney Crowell – men til gengæld vidste man, at man var sammen med ligesindede. Det er en anden virkelig fed ting ved Tønder Festival, som jeg opdagede: publikum er dedikerede til musik på en måde, som alle, der går til koncert eller tager på festival, burde være. På Tønder bliver der jo tysset på én, hvis man snakker under en koncert. Den koncentration synes jeg er mega fed. For det er jo for helvede musikken, det handler om,” siger Erik Jensen.
Han fremhæver også, hvordan festivalen skaber plads til både nysgerrighed og opdagelse.
"Jeg opdagede så mange stærke kunstnere, som jeg ikke kendte i forvejen - S.G. Goodman, Vincent Neil Emerson, Mary Gauthier og Jaimee Harris blandt andet… Der blev virkelig åbnet nye horisonter,” siger han og tilføjer:
“Og så er det fedt, at kunstnerne spiller flere gange i løbet af festivalen. Det er sådan en oldschool måde at køre det på, som bare virker. Man kan komme til at se flere kunstnere - og se dem i forskellige konstellationer. Det gjorde jeg med flere af dem, og det var virkelig en oplevelse.”
Diversitet og modne musikelskere
Endnu en ting, der overraskede Erik Jensen, var festivalens tydelige fokus på diversitet.
"Jeg blev for eksempel meget overrasket over, hvor mange LGBT-kunstnere, der var på programmet. Ikke bare som noget symbolsk, men som et naturligt valg af nogle virkelig stærke kunstnere. Det er ikke noget, man traditionelt forbinder med folk- eller countrymusik. Men Tønder Festival er virkelig med på beatet dér."
Samtidig oplevede han, at Tønder Festival ikke forsøger at please ungdommen for enhver pris – og det gør den stærkere.
"Det er fedt, at man som voksen musikelsker kan føle sig talt til og velkommen. Der er masser af unge på Tønder, og det skal der også være. Men det er ikke en festival, der forstiller sig. Den tør være voksen, og det er en kæmpe kvalitet, vi alt for sjældent hylder i Danmark."
Tilbage til Tønder – som musikfan og journalist
I år vender Erik Jensen tilbage til Tønder. På koncertlisten står især Lyle Lovett og et genhør med S.G. Goodman, men også Michael Falch med sit nye band og endda Tessa, som han glæder sig til at se i en usædvanlig ramme.
Og så glæder han sig til at lade sig overraske af al den musik, han ikke kender endnu. Både som musikelsker og som journalist.
“Alle medier burde faktisk være på Tønder. Og de er der faktisk også i vid udstrækning. For det viser sig nemlig, at der er enormt mange journalister, der godt kan lide festivalen. Derfor er det også et underligt paradoks, at medierne tager derned og er begejstrede for al den fantastiske musik - og så tager de hjem og skriver om Beyoncé og alle hendes lillesøstre,” griner Erik Jensen.
Tønder Festival 27. 28. 29. 30. august 2025
www.facebook.com/tonderfestival
Instagram: TONDERFESTIVAL
Billetsalg: www.TF.dk